tisdag 30 december 2014

Tankar kring nyår

Nyårsafton. Igen. Tiden går fort numera, fortare än förr. Men det är blott en känsla, ingen sanning. Kan ha med ens eget åldrande att göra. Apropå det skänker jag en tanke till alla på Hyllie Parks äldreboende. Änglarna som jobbar ikväll. Damerna och herrarna som bor där - och som en gång firade nyår som du & jag. Inte längre. Lusten finns kanske men kraften är borta och tidsuppfattningen diffus. Kväll som kväll, vid sjusnåret vill man helst nanna kudden. Jag vet, min egen mor är en av de boende på Hyllie Park. En dryg vecka in på det nya året ska hon fylla 98. Det är mänskligt att vara trött då, omänskligt att vara festbenägen. Men en gång i tiden, ack du snälle. Mor har också varit ung. Lidit, njutit, levt livet fullt ut. Bytt falukorv mot oxfilé, "kranavann" mot skumpa, städrock mot festblåsa, vardagstristess mot nyårsglamour. Passa på mens ni kan, brukar hon säga numera. Ett gott råd i all enkelhet. Så tack mor, tack alla älskvärda människor på Hyllie Park. Till er ära klär jag mig i hatt och kravatt ikväll. Gott Nytt År.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar