onsdag 16 juli 2014

Hjälp och stöd vore bästa gåvan

Inga rumänska romer utanför Coop längre. Möjligen har de konkurrerats ut av det svenska paret från Östergötland (inte Västergötland som jag först trodde och skrev). De är kvar. Fortfarande hela och rena - och ihärdiga. "Ursäkta men vill du skänka en slant till en hemlös"...dag efter dag samma visa. Jag gav tjejen en tia idag. Plus en cigarett eftersom hon bommade en sådan också av bara farten. Men från min sida får det vara nog nu. Det är nåt som inte stämmer här. Unga svenska människor som står rätt upp och ner och tigger...utan skrupler, utan spärrar, utan att se ut att vara i nöd. Visst, sken kan bedra. Men har inte Sverige - till skillnad från t ex Rumänien - ett socialt skyddsnät som en liten del av den omskrutna välfärden? Hur många chanser har det här paret fått? Hur många har de förbrukat? Varför lämnar de Norrköping för att tigga i Malmö? Bottenlös tragik ligger kanske bakom, vad vet jag. Sorgligt är det i alla fall - och för ungdomarnas egen skull tror jag faktiskt att avhysning från Coop vore barmhärtigast. Självklart inte ut i ett svart hål, utan med adekvat hjälp och stöd till ett värdigare liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar