söndag 11 maj 2014

Nu lyser Lugi - gånger två

Kristianstad-Lugi 23-24. Jag skrev det redan för några veckor sen: Lugi kommer att ta SM-guldet. Det har Lugi förvisso inte gjort ännu - men tipset kvarstår, min övertygelse har stärkts. Jag skulle heller inte bli förvånad om Lugi tar dubbla SM-guld, dvs även det på damsidan. Det enda som talar emot är väl att mina profetior gått i kras då och då, rätt ofta faktiskt. Men Lugilagen har alltså 2-1 i semifinalernas matchserier nu, jag har svårt att se några fall på målsnöret. Inte med det försvars- och målvaktsspel som visats upp hittills, inte med den viljeladdade attityd som kännetecknat framförallt de två senaste matcherna. Det lyser om Lugi, varenda spelare verkar älska läget. För att inte tala om tränarna: Axnér/Zanotti på herrsidan, Brljevic/Wiberg på damsidan. Kristianstad däremot. Nja, det knakar bestämt i fogarna. Vissa spelare såg skärrade ut idag, klart tagna av stundens allvar. Det blir lätt jobbigt när SM-guldet liksom är beställt - och motståndarna jävlas. Mest skärrad var tydligen Ola Lindgren, ansvarig tränare och tillika förbundskapten. Hans attacker på domarna var inte granna att skåda. Klart att de inte var felfria - vilka handbollsdomare är det? - men att ställa dem till svars för Kristianstads förlust var att gå för långt. Tänk om man nån gång kunde få höra en tränare säga som det nästan alltid är: "vi förlorade till ett för dagen bättre lag". Inte lätt förstås när adrenalinet sprutar och besvikelsen kokar över, det begriper jag. Men det hade varit väldigt fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar