söndag 11 maj 2014

Endast temat klingade falskt...

Vet inte om det är jag som blivit fjollig - men var inte finallåtarna i årets Eurovision Song Contest ovanligt bra? Norge, Sverige, Ryssland, Montenegro, Slovenien, Nederländerna, Österrikes vinnande bidrag; dessa med flera hade jag faktiskt kunnat tänka mig att ladda hem. Men musik ligger förstås i lyssnarens öra, somliga tyckte säkert att det mesta lät som vanligt. Dvs illa. Att skäggiga damen vann har jag inga problem med, inte alls. Låten var fin, hennes röst magnifik. Vad jag däremot inte riktigt begriper är varför en man som vill vara kvinna håller fast vid de manligaste attributen av alla: skägg å mustasch. Kan bero på att jag inte hängt med i tiden, att jag blivit för gammal helt enkelt. Dock inte för Sanna Nielsen. Tyckte hon var lysande igår kväll, bättre än nånsin. Sen led jag lite med de ryska tvillingtjejerna. Det var dom som förlorade på det politiska spelet, dom som buades ut så fort de fick röster. Som om de själva valt att födas i just Ryssland, som om de bar personligt ansvar för landets (i våra ögon) homofientliga lagar. Där borde SvT:s programledarduo gjort en markering, kvällens tema var väl nånting med "kärlek och respekt åt alla". Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar