söndag 18 maj 2014

Den enes stolthet den andres lycka

Lugi till SM-final. Ystad och H 43 kvar i elitserien. Vilken handbollshelg! Vet inte vad som gjorde mig mest glad. Eller jo, det vet jag nog. Önnered. Många, även jag, hade spekulerat i att Göteborgslaget skulle nöja sig med ett passande kryss i matchen mot Skånela och på så sätt spela ner H 43 (eller möjligen Ystad) i skiten. Det var att grovt underskatta Önnereds stolthet. Förlåt så mycket, säger jag gärna för egen del. Hoppas H 43 och Ystad instämmer, det var rätt mycket förhandssurr om det där förmodade krysset i båda lagen. Som man känner sig själv känner man andra...kanske? Men det var skönt att det löste sig, ödmjuka H 43 behövs i elitserien och i Lund som motvikt till det stundom något uppblåsta Lugi. Vars herrar alltså infriade mitt tips och tog sig hela vägen till final - och detta på super-Kristanstads bekostnad. Rakt av imponerande! Detsamma kan förstås sägas om Alingsås sätt att manövrera ut Guif i den andra semifinalen. Så var guldet hamnar återstår att se, Alingsås har definitivt potential att utmana Lugi. Tänk förresten att HK Malmö pressade detta Alingsås till fem matcher i kvartsfinalserien, idag känns det nästan overkligt. Helgens smolk i den skånska glädjebägaren stod Lugis damer för. Förlust i avgörande matchen mot Skuru, mors till finaldrömmen. Som handbollsvän störs jag dock inte nåt nämnvärt av den upplösningen. Skuru var bättre när det verkligen gällde - och sen har jag aldrig riktigt förstått varför Lugidamernas försvarsspel kallas "lysande". I mina ögon är det en ganska förfärlig riv- och slithandboll som borde beivrats för länge sen av domarna. Jag menar på skarpen. Som det är nu kan spelare som Danielsson och Lagerqvist ägna sig åt regelvidriga famntag och låsningar matcherna igenom och komma undan med frikastavblåsningar. Hur många som helst, som det verkar. Som om utvisningar nästan inte fanns. Undrar förstås om inte Lugidamerna föll på eget grepp i den utdragna semifinalserien. Det måste ta enormt mycket energi att praktisera ett sådant försvarsspel - och till slut såg det inte ut att finnas någon kvar för ett fungerande anfallsspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar