tisdag 19 november 2013

Sverige föll med hedern i behåll

Sverige-Portugal 2-3. Först som sist: detta är inget svenskt fotbollsfiasko. Detta är en förlorad VM-biljett till ett bättre lag. Inte otur, inga slumpens skördar, inga yttre omständigheter att skylla på. Mer än Ödet, möjligtvis. Jag menar, att Ronaldo råkar vara född portugis. Mannen gjorde alla tre målen ikväll, iskallt varje gång. "Vår" Zlatan fick nöja sig med två - och jag anar redan morgondagens rubriker: Ronaldo vann giganternas kamp. Lätt att säga, svårt att tjabba emot. Men jag gör ett försök. Ronaldo ställdes mot Nilsson och Antonsson, Zlatan ställdes mot Alves och Pepe. Skillnad? Mmm, som mellan svängdörr och järngrind. Vidare: Ronaldo omges av högklassiga medspelare som sätter honom i lägen. Zlatan omges av ordinära medspelare och tvingas därför göra allt själv. Spela fram, jobba bakåt, fixa målen. En omänsklig uppgift, Ronaldo är inte i närheten av den bördan i Portugal. Lider faktiskt med Zlatan ikväll, en spelare av hans kaliber ska inte få missa VM. Men som sagt. Sverige föll rakryggat och efter bitvis fantastisk fotbollsunderhållning. Det goda med sortin kan vara att en generationsväxling påskyndas, det tror jag nämligen att svensk fotboll behöver. Kanske kräver det en ny förbundskapten, någon som inte per automatik diskvalificerar spelare från vår egen högsta liga. Till exempel. Men nu ska jag inte hacka på Hamrén. Inte ikväll, det känns fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar