onsdag 6 november 2013

Bisarr biljettjakt

Krångel-Sverige har man ju hört talas om - och även stött på en och annan gång. Kommer att tänka på det nu när jag är i färd med att försöka fixa biljett till stundande lördags handbollsfest på Malmö Arena. Det kan låta banalt och är det också, men bara om du är frisk och kry och står på egna ben. Sitter du i rullstol kommer saken i ett annat läge. Min vän gör det. Sitter i rullstol, sjukdomsdrabbad. Då blir det, tro mig, marigt att ordna biljett. För rullstolsburna finns nämligen en särskild sorts biljetter. Det blev jag varse igår när jag besökte HK Malmös kansli. Där, visade det sig, kränger man bara "vanliga" biljetter. Rullstolsbiljetter måste man ringa på, till Arenakontoret eller vad det heter. Förbeställa, förbetala via bankkort. Vilket jag gjorde, direkt från kansliet. Till ingen nytta. Mitt bankkort som är giltigt i alla andra sammanhang var inte giltigt i just detta sammanhang. Klydderövar, tänkte jag. Okej, sa jag och bad att få återkomma i morgon. Dvs idag. Visste ju att min vän har "rätt" kort, problemlösningen kändes som en ren formalitet. Nyss hemkommen från rehabkliniken där min vän vårdas vet jag bättre. När jag rabblat upp alla adekvata siffror i telefonen konstaterade den biljettansvariga damen "tyvärr, kortet är spärrat för uttag". Min vän, som är en oförvitlig människa, hade inte en aning om detta. Den biljettansvariga damen sa något om att "gå in på internetbanken för att medge uttaget" - men se, det fixar vi inte. Min vän för att han inte är i full form efter sin hjärnblödning, jag själv för att jag är en omodern jävel som inte begriper mig på sånt överhuvudtaget. Så här sitter vi nu, fortfarande utan biljett. Får fortsätta leta efter nån med icke-spärrat korrekt kort, eller också chansa på att rullstolsbiljetter finns kvar på Malmö Arena själva matchdagen. Man får inte kapitulera för Krångel-Sverige, bara stånka, flåsa, spy. En till sak - och den gör mig förbannad mera på riktigt. Arenan hänvisar alla rullstolsburna till kortsidan, bakom ena målet. Långsidorna saknar den typen av utrymmen, upplystes jag om av HK:s kanslipersonal. Sämsta platserna till de bäst behövande, det är faan i mig både skam och skandal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar