torsdag 21 november 2013

Samma fråga, olika svar

Den ene tycker si, den andre tycker så. Det är intressant att jämföra fotbollskrönikörernas analys av förbundskaptensfrågan. "Självklart att Hamrén ska fortsätta", läser jag i min morgontidning. "Därför bör Hamrén gå", läser jag i min kvällstidning. Morgontidningens krönikör tillägger att Hamrén bör utrustas med en ny assistent, någon som rent taktiskt är mer slipad än han själv. Kvällstidningens krönikör säger blankt nej till "fler kockar i soppan". Så vem har rätt? Båda - och ingen. Det finns egentligen inga rätt eller fel i den här frågan, bara olika uppfattningar. De flesta s k experter verkar gå på "morgonlinjen". Dvs förlängt mandat för Hamrén. På något sätt tycks han faktiskt ha vunnit sympatier efter Portugalmatchen. Kanske för att han var stor i nederlagets stund, kanske för att Sverige föll snyggt och inte alls fiaskoartat. "Tycka synd om" är en svensk specialité, den ska inte underskattas. Själv är jag dock böjd att hålla med kvällstidningskrönikören. Med fyra år till nästa VM är det läge att byta förbundskapten nu, i god tid. Kruxet, det medger jag, är att komma på ett namn. Dugliga tränare finns det gott om men förbundskapten är en annan typ av jobb. Mer utsatt, klart svårare. Jonas Thern? Tror inte han vill. Hasse Backe? Dito. Nanne Bergstrand? Upptagen. Svennis? Tio år för sent. Nån icke-svensk? Varför inte? I vilket fall hoppas jag på viss förnyelse av landslaget. Vore kul om spelare som t ex Pontus Jansson, Mattias Johansson, Rasmus Bengtsson, John Guidetti, Oscar Hiljemark, Branimir Hrgota och Jiloan Hamad fick en chans. Snarast alltså, inte när de fyllt 29.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar