måndag 27 januari 2020

Minnet av en basketlegend

Jag har alltid varit djupt okunnig om basket, kanske för att jag växte upp på platser där just den sporten inte hade något fäste. Länge kände jag bara till Magic Johnson och Michael Jordan i världen. Och i Sverige Sten Feldreich för att han var son till tv-profilen Bengt. Plus någon som hette Åke Skyttevall för att jag tyckte namnet var häftigt. Mitt intresse - och min respekt, inte minst - för basket väcktes först i 2000-talets början och då i samband med att jag bevakade Lundaspelen för Sydsvenskans räkning. I jobbupplägget ingick att göra dagliga små intervjuer med slumpvis utvalda ungdomsspelare. Fråga dem t ex om förebild/idol/favoritspelare. Påfallande många gav ett och samma svar: Kobe Bryant. En av de tillfrågade killarna hjälpte mig med stavningen för att det skulle bli rätt i tidningen, så "initierad" var jag. Dessa minnesbilder kommer för mig idag när jag hör att Kobe Bryant förolyckats i en helikopterkrasch. Kidsen i Lund lärde mig förstå hans storhet. Tv-sändningarna nu på morgonen bara bekräftar detta: Kobe Bryant var helt enkelt en av vår tids största, alla sporter inkluderade. Hans basketkarriär tog slut vid 37, hans liv vid 41. En 13-årig dotter och ytterligare åtta människor följde med till evigheten. R I P.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar