fredag 23 november 2018

Durmaz diskad, eller?

Sverige vann i veckan en fotbollslandskamp mot Ryssland med 2-0. Vann därmed också sin grupp i det där påfundet som kallas Nations league. Bra gjort, lätt att ropa halleluja efter spelare och förbundskapten. Själv tänker jag på - Jimmy Durmaz. Som fick stanna på bänken även den här gången. Faktum är att han suttit där alltsedan den olycksaliga matchen mot Tyskland i VM i somras. Då när Durmaz orsakade en frispark som orsakade ett avgörande baklängesmål - vilket i sin tur orsakade en hatstorm utan like på nätet. Mobben betackade sig för "talibaner", "självmordsbombare" etc i vårt svenska landslag. Med sorg i hjärtat tvingas jag konstatera att de blivit bönhörda. Killen de avsåg har möjligen medverkat i någon träningslandskamp, men i tävlingsmatch icke en minut. Vi talar ändå om minst en handfull chanser: matcherna som följde på Tysklandsmötet i VM, de som därefter utkämpats i NL. Durmaz har varit med i truppen varje gång - utan att komma ifråga för inhopp. Förbundskaptenen må ha sina skäl, jag förstår i och för sig inte vilka. Durmaz kan spela på alla mittfältspositioner: höger, vänster, centralt. I min värld borde en sådan kraft vara gjuten åtminstone som inhoppare. Inte i Sveriges landslag. Alla går liksom före. Svensson, Larsson, Johansson, Olsson x 2...nej, jag vill verkligen inte tro att det har med namnen att göra. Men det var värst så tyst det blev på nätet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar