onsdag 21 december 2016

Julen på Hyllie Park

Julafton kom tidigt i år. Idag, närmre bestämt. Vilket i och för sig är föga dramatiskt på Hyllie Parks äldreboende. Där är "tjuvstart" god tradition, allt för att kunna samla så många som möjligt till gemensam fest. Den 24e är det vanskligare, några av de boende hämtas hem av anhöriga för julfirande inom familjen. För egen del närmar jag mig också god tradition...nämligen i att vara tomte vid dessa celebra tillfällen på Hyllie Park. En förmån, ett hedersuppdrag. Jag var det på min älskade mammas tid, men hon gick bort i våras och där kunde det tagit slut. Om det inte vore för alla underbara människor jag lärde känna under resans gång - och behållit kontakten med. Så när tomtefrågan ställdes även i år var mitt svar alldeles givet: ja tack, gärna. Finare stunder finns inte. På Hyllie Park är julen precis så stämningsfull och varm som den ofta beskrivs i ord och ton. Men sällan är på riktigt. Här dansar "barnen" runt granen med eller utan rullstol. Här knaprar man julgodis från dignande bord efter lust och förmåga. Här sitter alla som tända ljus och väntar på klappar. Några pratar som i fornstora dar, andra har gått in i tystnaden. Det är glädje, det är vemod, det är livet som det ter sig på ålderns höst. Eller på ålderns vår, för den delen. I år var flera små barn närvarande och de sjöng julsånger så vackert som bara små barn kan göra. Och över alltihop vakar den kärleksfulla personalen, utan den hade ingen jul strålat på Hyllie Park.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar