torsdag 30 juni 2016

"Den goda vs Den onda"

Några funderingar kring boxning - i väntan på kvällens kvartsfinal i fotbolls-EM. Klara Svensson ska alltså möta Mikaela Laurén och förhandskriget är redan igång, trots att fajten dröjer till september. Upplägget är lite genomskinligt: den goda mot den onda, uppskruvat hat mellan de två som "biljettsäljare". Sånt får man ta, proffsboxning är ofta mer fejk än verklighet. Själv förstår jag inte riktigt affärsidén. Svensson och Laurén boxas i olika viktklasser, den goda (Svensson) måste gå upp ett antal kilo och den onda måste gå ner ungefär lika mycket. Annars passerar de inte den obligatoriska invägningen. Varför är matchen SÅ viktig? Varför göra skit för varann i onödan? Svensson kan väl ha sin karriär, Laurén sin. Parallellt, typ. Som hittills. Riskfritt motstånd, rader av vinster. Jag fattar att ett inbördes möte kan ge pengar - om publiken låter sig lockas - men är det värt priset? Den ena bränner förmodligen sin karriär, utrymmet för förluster är ju inte särskilt stort i professionell boxning. Och jag är rädd att Klara Svensson blir losern. Laurén verkar ha slagkraften, desperationen, hämningslösheten, allt som Svensson saknar. Då hjälper det sällan att vara en bättre skolad boxare, tekniskt skickligare. Vilja slår klass, som bekant. I proffsboxning nästan bokstavligt talat. Men har jag fel blir jag glad, den goda är min favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar