torsdag 23 april 2015

Hockeyskrällen är nära

Ska Växjö bli svenska mästare i ishockey? Växjö? Det vore som om Östersund skulle gå upp från superettan och vinna allsvenskan i fotboll. Lite så. Men Växjö är alltså äckligt nära det osannolika. En seger ifrån bara. Och den kan laget ta ikväll. På hemmarink. Vilket förstås inte varit någon fördel hittills i den egendomliga matchserien mot Skellefteå. Tvärtom: idel bortasegrar så här långt. Tre för Växjö i Skellefteå, två för Skellefteå i Växjö. Nu lever vi ju i det präktiga landet Sverige, annars hade jag sagt att det var fejk. Nåt galet är det i alla fall. Skellefteå vann grundserien i suverän stil - och särskilt suveränt var laget just på hemmaplan. Att sen, när det väl vankas SM-final mot en outsider från Småland, tappa tre hemmamatcher i rad inom loppet av någon vecka...ja, det ska nog en Wikegård till för att begripa sånt. Jag gör det inte. Men så är jag heller ingen hockeynörd, inte alls faktiskt. Däremot är jag allmänt svag för underhundar, så jag vet vem jag ska heja på ikväll. Växjö ligger förresten bara fyra mil norr om Tingsryd där jag som bekant metar mina abborrar. Vad nu det har med saken att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar