söndag 1 februari 2015

Det våras för Karlskrona

Karlskrona toppar just nu hockeyallsvenskan såväl som handbollsallsvenskan. Jag anar rekordhög idrottsfeber i min födelsestad. Nåt liknande har ju aldrig inträffat, inte vad jag kan minnas. Handbollen har förvisso haft sina glansperioder - främst genom IFK - men det var innan hockeyn uppfunnits som konstart, höll jag på att säga. Och fotboll ska vi inte tala om, Karlskrona har aldrig nått några höjder där. Ett försök gjordes på 1950-talet då Saltö BK köpte ihop ett stjärnspäckat lag...Lill-Mulle Holmqvist, Sigge Löfgren, landslagsmeriterade dansken Finn Hansen bland många andra. Det slutade i finkan. För herrarna bakom verket alltså. Köpa fotbollsspelare var ett lagbrott på den tiden, åtminstone när pengarna kunde klassas som svarta. Idag spelar sådant mindre roll, skulle jag tro. Elitidrotten är genomprofessionaliserad, klubbarna har lärt sig att hantera affärerna i huvudsak över bordet. Annars hade nog inte KHK legat där de ligger i hockeyallsvenskan. Knappast Hästö heller, i handbollsallsvenskan. Spelarna kommer utifrån, få talar pillemasardialekten. Samma på tränarsidan. Endast publiken är hemmagjord, så att säga. Och den bryr sig nog inte ett skvatt om dialekter. Inte jag heller. Huvudsaken är att Karlskrona - äntligen - får vara med i matchen på allvar. Heja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar