torsdag 12 februari 2015

Slutspelsdarr i Skånelagen

Funderar på elitserien i handboll. Stundande slutspel. Blir suveräna Kristianstad enda Skånelaget där? Skulle inte förvåna mig. Ystad och Lugi vacklar betänkligt, Malmö har ryckt upp sig men ligger alltjämt på fel sida om strecket. Konkurrenter som RIK och Hammarby går starkt, Malmö har kvar att möta båda på bortaplan. Sju omgångar av grundserien återstår - tror jag. Tabellen haltar, H 43 har utgått, därav min osäkerhet. H 43 förresten. Sorgligt det som skedde, tycker jag fortfarande. Och Lugi. Gud vad Anders Hallberg saknas. Roganovic i all ära, nån mittnia är han inte. Tror att laget skulle tjäna på att köra Anton Roth i den positionen och låta ytterniorna alternera. Roganovic/Tingsvall till höger, Jeppsson/Kasch till vänster. Men verkar inte Lugi lite lealöst under Basti Rasmussens ledning? Jag tycker det. Svårt att urskilja några klockrena direktiv vid timeoutsen, om man säger så. Ystad trodde jag mer på inför säsongen - och fram till VM-uppehållet såg det ju bra ut. Nu vet jag inte. Tre raka smällar, den senaste med genanta 14-27. Doftar inte slutspel precis. Men okej, vid eventuell uppryckning finns chansen förstås kvar. För Lugi såväl som för Ystad. Och kanske t o m för Malmö, fast i så fall på bekostnad av en "Skånekusin". Sen bör man väl ta trions slutspelsjakt för vad det är: ett spel för prestige och klubbkassa, knappast mer. SM-guldet är en affär för andra. Kristianstad, Alingsås, Guif, möjligen Sävehof som outsider. Slutligen noterar jag att det gamla fina handbollsfästet Karlskrona rör på sig. Hästö IF - som numera skriver sig HIF Karlskrona - toppar allsvenskan och har slagläge för avancemang till nästa års elitserie. Mitt blekingska hjärta rusar vid blotta tanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar