tisdag 14 januari 2014

Störst, bäst och förbigången

Jag borde egentligen inte kommentera idrottsgalan eftersom jag inte såg den. Men ändå: Sverige har faktiskt en världsstjärna i den globalt sett särklassigt största sporten. Fick han nåt pris? Nej, just det. Inte ett enda. En golfare däremot, han gick hem i både jury och stuga. Jag har ingenting emot Henrik Stenson, han är naturligtvis skicklig på sitt område. Men kom inte till mig och säg att golf är en allemanssport, tillgänglig för fattig som för rik. Lika lite som hockey är det. Eller ridsport. Det är det som är det fina med fotbollen. Alla kan vá mé, ingen påg eller tös behöver slås ut redan i portgången av ekonomiska skäl. Tack och lov, säger jag bara. Annars hade ju inte Zlatan kunnat bli den han é. Att han förbigicks på den svenska idrottsgalan var s a s lite otur för det blågula omdömet: samma kväll nominerades han av en internationell jury i fotbollens världslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar