lördag 4 januari 2014

Pucko på hockey

Det är nåt med hockeyn som jag aldrig riktigt förstått. Nåt som får Marie Lehmann och Chris Härenstam på SvT att tindra med ögonen som barn på julafton så fort det nalkas ett nedsläpp. Nåt som får tiotusentals människor att vallfärda till Malmö Arena för att kolla på junior-VM. Nåt som rör den blågula folksjälen på ett sätt som ingen annan idrott kommer i närheten av. Det stör mig att jag inte kan komma på vad, att jag inte kan ryckas med. Det verkar ju rätt kul, onekligen. Men jag min fåne sitter mest och funderar över hur en så liten sport kan bli så stor. Jag menar, så länge jag levt har hockeyn dominerats av exakt samma Big Five. Kanada, USA, Sverige, Ryssland, Tjeckoslovakien (numera Tjeckien och Slovakien var för sig). Någon gång har Finland stuckit upp, på senare år även Schweiz. Men var finns England? Spanien? Holland? Frankrike? Italien? Balkanländerna? Sydamerika? Afrika? Asien? Mellanöstern? Inte på hockeykartan överhuvudtaget, möjligen i marginalen vad gäller fransoser och italienare. Jämfört med fotboll, och även handboll, är hockey liksom en lort i universum. Fast det är nog jag också, vid närmare eftertanke. Hursomhelst har jag inga problem med att välja bort juniorkronornas tv-sända semifinalmatch mot Ryssland i eftermiddag. På en annan kanal visas ju handboll delvis samtidigt, Sverige mot Egypten. Man e som man e. Puckad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar