onsdag 25 december 2013

Zlatan å jag i samma lag

Zlatan har tyckt till. Högt. I debatten som var på väg att tystna. Alltså den där på temat "om Anders får bil måste väl Therese också få bil". Landskampsrekord som landskampsrekord, fotboll som fotboll. Ansåg den politiskt korrekta tyckareliten i media-Sverige. Till den hör som bekant inte Zlatan. Så när han nu tar bladet från munnen och säger sin innersta mening om saken blir jag inte alls förvånad men däremot smått upprymd av glädje; Zlatan argumenterar minsann ungefär som jag själv gjorde när frågan var som hetast. Att det är omöjligt att överhuvudtaget jämföra herrfotboll och damfotboll, att det är direkt löjeväckande (fast typiskt svenskt) att ens väcka en diskussion om vem som är bäst "Schelin eller Ibrahimovic". På en punkt går Zlatan längre än vad jag gjorde - men där är det nog spjuvern i honom som spökar: tänker på hans gentila erbjudande om fri cykel med Zlatanautograf på till damspelare. För egen del var jag ju inne på att fri cykel vore gott nog till alla rekorderliga fotbollsspelare, kön oavsett. Hursomhelst ska det bli kolossalt intressant att se hur tyckareliten reagerar på Zlatans utspel. Många i den församlingen försöker vanligtvis vara genusdesperados och Zlatanslickare på en och samma gång. Blir lite marigt nu, är jag rädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar