lördag 21 december 2013

Olustkänslor kring en olycksfågel

Undrar om inte Lugis Joacim Ernstsson bör ta sig en funderare över handbollskarriären nu. I dagens match mot Ystad (förlust 22-25) leddes han ut påtagligt groggy, snabbdiagnosen var hjärnskakning. Tar jag inte alldeles fel har Ernstsson drabbats på liknande sätt tidigare, både den här säsongen och förra. När blir det en gång för mycket? Var går den medicinska gränsen? Har handbollen ett slappare regelverk än t ex boxning? Är det mindre farligt att slås groggy på handbollsplanen än i boxningsringen? Varför då? Som lekman lutar jag åt tvärtom: en handbollsspelare är helt oskyddad, en amatörboxare bär puffhandskar och hjälm. Menar jag alltså att det är läge att stänga av Joacim Ernstsson, beröva honom licensen? Vet inte. Vet bara att i boxning hade man gjort det. Redan vid en första knockoutförlust följer (om jag minns rätt) en månadslång avstängning, vid upprepade knockout's medelst hjärnskakning ryker startboken. Inte för att jävlas med den drabbade utan av ren omtanke. Men okej, jag har kanske blivit gammal och blödig. Tycker synd om Ernstsson, oroar mig för honom som en "dålli" far. Förhoppningsvis inser han sitt eget bästa innan det är alldeles för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar