söndag 29 december 2013

Årsskifte med samvetsnöd

Har bestämt mig för att i alla fall försöka. Bli snällare. När jag skriver. Lägga av med påhoppen. Skippa spydigheterna, skämten på andras bekostnad. Arga gubbar finns det gott om på nätet, jag vill helst inte vara en av dem. Ändå är jag det. Ibland. Det märker jag när jag går tillbaka och ser vad jag skrivit i stundernas ingivelse. Somligt står jag för, annat är plumpt eller onödigt tillspetsat. Vem är jag att moralisera över andras moral? Vem är jag att ironisera över krönikörer och andra som inte tycker som jag i varenda jävla fråga? Vem är jag att alltid veta bäst? Såna tankar kommer för mig, denna tidiga morgon på årets näst sista dag. Samvetsnöd kallas det nog. Man får det straff man förtjänar. Gott Nytt År därute - och kom ihåg: allting var annorlunda förr men ingenting var bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar