lördag 7 december 2013

Julafton för sportnördar

En fullmatad sportlördag i tv. Nästan för mycket av det goda, förmodligen småfarligt för sittfläsket. Själv valde jag bort allt på skidor till förmån för fotboll och handboll. Inledde med Derby-Blackpool i engelska andraligan och kom i stöt direkt. Derby är ju mitt favoritlag i England - näst efter Arsenal - och här blev det seger med 5-1. Derby's femte raka! Inte utan att man börjar drömma om Premier league igen. Spelet höll den klassen, konstaterade jag förnöjt. Övergick sedan till handboll. Kristianstad mot Alingsås i elitserien. Toppmöte som kunde blivit jämnt - om Kristianstads målvakt hetat något annat än Dan Beutler. Gud så bra han var! Tveksamt om jag nånsin sett nåt liknande målvaktsspel över 60 minuter, någon liten svacka brukar alltid komma. Även målvakter är ju människor...men faan vet vad gäller Beutler just idag. Märkligt egentligen att Kristianstad vann med "bara" nio bollar...Alingsås keeper Aggefors tog ju nästan ingenting, kändes det som. Efter detta mera fotboll. Fransk sådan, PSG mot Sochaux. Nytt målkalas att avnjuta, 5-0 till PSG. Och Zlatan var sig lik igen: två egna mål varav en monsterfrispark, förnämliga framspelningar till två andra, vansinnig på domaren för uteblivna straffar (där tv-repriserna visade att domaren faktiskt hade rätt). Ibland när jag ser PSG tänker jag att laget har potential att vinna Champions league, den här uppvisningen gav ny näring åt min livliga fantasi. Men då ska lankor som Pastore och Menez vara där de var idag: på bänken, utanför startelvan. Till slut, alldeles nyss, fick jag så se en jämn match. Tur det, annars hade jag nog nickat till. Norge mot Spanien i damernas handbolls-VM. 22-20 till norskorna, mest tack vare målvaktsveteranen Lunde Haraldsen som snudd på gjorde en Beutlermatch. Det är nåt visst med handbollsmålvakter, den saken är klar. En före detta gjorde förresten också en utmärkt match. Claes Hellgren alltså, expertkommentatorn. Jag hackade på honom häromdan men det gällde hans nära koppling och överdrivna lovord till det svenska damlandslaget. I VM är Sverige inte med, kvalet blev för svårt. Den "olyckan" verkar gynna Hellgren. Jag menar, i rollen som kommentator. Ikväll var han oberoende och fin på alla sätt och vis. Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar