söndag 25 december 2011

Zlatan, Andy & jag

God jul där ute. Kontrast mot i fjol vad vädret beträffar, eller hur? Själv gillar jag snö bäst - men bara på vykort.
Fick Zlatanboken i julklapp, det värmde. Har redan hunnit läsa fem kapitel. En sak stör mig: författaren Lagercrantz tillskriver på ett par ställen Zlatan uttrycket "vaddårå". Där snubblar nog Lagercrantz över sin egen stockholmska. I Skåne säger vi - du, jag, Zlatan, alla - vaddådå eller möjligen avaddådå. Men bortsett från den skönhetsfläcken verkar boken intressant.
I morgon ska jag gå på handboll. HK Malmö-IFK Skövde. Hellre härligt svängrum i Baltiskan än rälig trängsel på julrean. På köpet får man Andreas Nilsson, Gislövspågen som flyttade till Skövde och blev stjärna över en natt, eller över en säsong i alla fall. Uttagen i EM-truppen är han minsann också, 21 år ung.
Jag, som skrev om "Andy" i Sydis redan när han var 15, blir nästan lite piggig av såna genombrott. Det är så ytterligt få av alla talangfulla idrottsungdomar som passerar nålsögat och får den där karriären de drömt om.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar