lördag 31 december 2011

Den laxen blev en pannkaka

Ponera att du beställt gratinerad hummer och istället serveras - grillad korv. Kul va? Fast sånt händer ju inte, säger du kanske.
Men se, det gör det. Är man bara tillräckligt gammal så...
Min mor, 95, fick erfara detta idag på själva nyårsafton. Normalt har hon matleveranser via hemtjänsten endast måndag till fredag, om helgerna brukar vi barn se till att att kosten blir lite mer varierad. Men just idag ville hon, och vi, göra ett undantag. Det stod ju lax på matsedeln. Kokt lax med hollandaisesås och potatis, grönsaker därtill. Och så chokladbakelse till dessert. Lät gott, nästan lite nyårsfestligt, tyckte mor.
Hon fick - fläskpannkaka. Utan sylt. Utan ett jävla skit till. Och chokladbakelsen visade sig vara något slags oaptitlig sörja, förmodligen kräm. Jag är glad att jag var där och såg allt med egna ögon, jag hade nog inte trott henne annars om hon berättat. Det är så lätt att stämpla gamla människor som förvirrade eller mindre tillförlitliga.
F ö åt hon upp. Mor är tålmodig av naturen, accepterar att saker och ting kan bli fel. Men vad skulle hon göra? Matvägra? Ringa och klaga? Vart då? Hemtjänsten har ingen ansvarig i tjänst på nyårsafton, ånej. Och Mathildenborgs storkök (leverantören) kunde ju knappast hjälpa att mors lax försvunnit nånstans längs vägen. Sannolikt hem till någon annan åldring som i sin tur beställt fläskpannkaka (ett av tre alternativ på menyn).
Det vore mig främmande att klanka på hemtjänsten rent generellt. Jobbet i sig är ytterst hedervärt, personalen ofta lite som änglar för våra äldre. Men just idag blev det, bokstavligt talat, pannkaka av alltihop. Och därmed ett ledsamt slut på 2011, får jag väl tillstå medan mitt inre ännu kokar.
Desto större anledning förstås att önska Gott Nytt År. Det gör jag här och nu, även till hemtjänsten i Limhamn.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar