torsdag 11 februari 2010

Martins match - och min...

Ystads IF-HK Malmö 29-30.
Elitserien i handboll fortsätter att bjuda på smällkarameller. De flesta förståsigpåare begriper nog ingenting vid det här laget. Men kul är det, bara man låter bli att spela på Oddset.
Allra roligast när Malmö skrällvann i Ystad var att min specielle favoritspelare steg fram ur skuggorna.
Martin Josefsson.
Varför jag gillar just honom? Blekingeblodet så klart. Killen har fått sin handbollsfostran i IFK Karlskrona, för mig räcker det länge. Att han sedan verkar vara en ödmjuk och försynt typ på planen gör ingenting sämre, f ö är det väl hans ursprung som slår igenom där. Placeringen är också logisk: på kanten, till vänster.
Sex mål gjorde Josefsson i Ystadmatchen. Det hör inte till vanligheterna. Max tre brukar det bli, ibland inget alls. Jag har lidit med honom, längtat med honom efter ett trendbrott. Jag vet ju att han kan, vet att han under ungdomsåren hemma i Karlskrona spelade i juniorlandslaget och spåddes, som det heter, en lysande framtid.
Riktigt så har det kanske inte blivit. Något år i Norge, ett par år i Danmark, men hela tiden marginalspelare mer än stjärna. Som i Malmö nu. Jag är skitglad att Martin Josefsson är här, uppriktigt upprymd över hans plötsliga målexplosion.
Alla förtjänar en stund i ljuset…

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar