torsdag 24 september 2009

Illavarslande för handbolls-Lund

En match är ingen match – men möjligen en fingervisning.
Förlust alltså för både Lugi och H 43 i premiären av handbollens elitserie. Jag är inte förvånad, blir det heller inte om motigheterna fortsätter. Lundalagen står och stampar, kommer liksom aldrig loss ur sin inbillade förträfflighet. Förr eller senare slutar det illa, är jag rädd.

Lugis märkliga dubbelkommando på tränarposten har jag aldrig förstått. Har någon?
I H 43 är det kanske mindre diffust på just den punkten, alla vet att Pelle Käll är huvudansvarig. Men ärligt, vad har han för tränarmeriter?
Spelartrupperna ser ut ungefär som i fjol, varken bättre eller sämre. Värvningar från i huvudsak degraderade Trelleborg (Kim Johansson i Lugi, Bamberg i H 43) imponerar inte, höjer knappast lagkvalitén. Lika lite som ”överskottsfolk” från t ex Ystad och Skövde.
Habil andrasortering kan vara bra att ha – fast kanske inte om målet är att mäta sig med elitseriens förstaklass.

För övrigt är det anmärkningsvärt att H 43 inte ersatt spelmotorn Calle Tagesson med någon likvärdig kraft. För att inte tala om Källs idé om att Roganovic nu ska skjuta mindre, göra färre mål (reservation för att H 43-tränaren kan ha felciterats i medierna).
I Lugi väntar man förmodligen fortfarande på att ”supertalangen” ska, som det heter, leverera. Ekdahl Du Rietz alltså. Tydligen skadad just nu, indisponibel som skytt. Och med väldigt mycket kvar att bevisa.
Malmö däremot! HK Malmö tror jag på i år. Vet inte varför, det bara känns så. Men för all del, jag kan ha fel…

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar