tisdag 16 mars 2021

Tankar om Zlatan’s återkomst

Jo min själ. Zlatan kom med i VM-kvaltruppen. Det trodde jag aldrig om Janne Andersson. Hoppades inte heller, trots att jag alltid varit en Zlatandyrkare. Var tid har sitt, liksom. Det måste gälla även för ett unikum till fotbollsstjärna. Zlatan var som allra bäst för tio a femton år sedan - och möjligen kan han fortfarande klassas som nr 1 i Sverige. Konkurrensen är inte knivskarp, tyvärr. För mig är den frågan i vilket fall ointressant. Jag menar att det åligger en förbundskapten att föryngra ett landslag, varsamt men konsekvent. Janne Andersson gör tvärtom. Föråldrar. Vrider klockan tillbaka. Äventyrar det han byggt upp. Zlatan fyller alltså 40 senare i år. Jag vet inte en enda spelare i en enda seriös fotbollsnation som gjort landslagscomeback i den åldern. Nu säger jag inte att det blir fiasko: hallå, det är Georgien och Kosovo Sverige ska möta. Zlatan kan säkert glimma till mot den typen av motstånd. Men principiellt känns uttagningen nästan lite ledsam. Nedtecknat med respekt för alla som tycker precis tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar