tisdag 11 augusti 2020

Sommar’n bäst i skuggan

Vilken fantastisk sommar! För barn, för unga, för alla som kan njuta av värme, sol och bad. Jag gläds med dem - där jag sitter i skuggan och kippar efter luft. Nä, nu överdriver jag. Fullt så illa är det inte. Men det är märkligt hur saker och ting förändras med åren. Så länge man är ung kan vädret aldrig bli ett problem, särskilt inte sommarvädret. Annat nu. 30 plus i gasset är inget man jublar över vid 70 plus i passet. Man tiger och lider, håller masken och säger ”gud så skönt” till förbipasserande yngre människor. En gång var jag en av dem. Stack till stranden, slängde mig i vågorna. La mig platt för solen. Njöt hämningslöst. Saknar den tiden. Inte trodde man då att det skulle komma en dag när skuggan var ens bästa vän. Fast badat i sommar har jag. En gång. Med barnbarnet, 2,5. Man vill ju inte vara hopplös inför en ögonsten. Och f ö är det helt okej att åldras, även i olidlig hetta. Jag menar, jämfört med alternativet. Man ska inte klaga, som moget folk brukar stöna mellan vattenklunkarna. Nä, det ska man nog inte. Bara oja sig lite i det tysta. I väntan på hösten Lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar