torsdag 7 maj 2020

Ingen kommer undan...

Mycket Corona nu. Mycket tjat, jag vet. Kör ändå ett varv till, känner att jag måste. Alltså. Johan Giesecke var på tv igår morse. Den profilerade smittskyddsexperten lät då meddela att ”alla kommer att få viruset”. Alla? frågade programledaren, synbart skakad. - Ja precis. Alla, upprepade Giesecke utan tillstymmelse av reservation. Dock hade han en tröst med i bagaget, den gode Giesecke: ”98 procent kommer inte att märka av det”. En finjustering faktiskt, tidigare har Giesecke talat om 99. Nå. Så dags verkade programledaren förstummad, därför uteblev den naturliga följdfrågan. Jag menar, om ALLA får viruset, om INGEN kommer undan ens om de klär sig i säck, aska och munskydd...vad har vi då alla restriktioner till? Jag, och säkert många med mig, trodde att det var för att begränsa smittspridningen, minska omfattningen, skona de svaga inte minst. En missuppfattning tydligen. Alla får det. Trots distans, isolering, avstånd, avhållsamhet, gud vet allt vad folkhälsomyndigheten ber oss om. Till ett pris som inte går att överblicka. Bara att begrunda: en halv miljon människor i arbetslöshet stundande sommar, ekonomisk kris, existensiell kris, platt fall och stel skräck. Och allt detta för att Kina stängde. Ja, här lutar jag mig mot en annan tungviktare i expertfloran. Nämligen Jan Albert, smittskyddsprofessor. Han sa just så i tv härförleden: ”om inte Kina stängt ner hade förmodligen ingen annan gjort det heller”. Slutligen en synpunkt på den dagliga redovisningen av antal döda i covid -19. Cirka tretusen nu, sorgligt nog. Men samtidigt ointressant så länge siffran inte sätts i relation till hur många som gått bort av andra orsaker under samma tid (betydligt fler). Resultatet blir bokstavligt talat att endast covid -19 räknas och synliggörs. Tragedier differentieras, anhörigsorg relativiseras. Lägg ner rapporteringen eller gör den komplett. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar