lördag 9 november 2019

Vinna, ja - förnedra, nej

Tittade in i Söderkulla sporthall idag. Damhandboll, HK Malmö mot IK Lågan från Hörby. Lagen bytte mål fram till 3-3, fast klasskillnaden syntes redan där. HKM var så mycket bättre, så mycket längre, så mycket tyngre och så mycket snabbare. Paussiffrorna skrevs till 20-10 - och snart nog kom jag på varför jag aldrig skulle kunna vara coach i lagidrott. Jag är för blödig, helt enkelt. Sympatiserar för mycket med blåbären. Gillar att vinna, avskyr att förnedra. Om jag tagit timeout säg vid ställningen 30-12 hade jag säkert sagt till mina spelare: coola ner, spänn av, gör inget om ni bjuder lite. Dan därpå hade jag förmodligen fått kicken för tjänstefel. Detta skriver jag alltså inte för att förlöjliga rådande norm, bara för att klargöra varför jag cyklade hem vid 33-13 tio minuter från slutet. Jag tycker man ska vara hygglig mot blåbären. Utan dem hade det inte funnits något seriesystem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar