torsdag 7 november 2019

Ut med språket, Lugi

Jaha. Jag hade tydligen fel, eller åtminstone delvis fel, i mitt antagande om att Lugis handbollsdamer inte gillar att bli kallade "barn" eller "halvdivor" av sin egen tränare. De spelare som hittills trätt fram ger sitt oreserverade stöd till Dragan Brljevic - och säger sig dessutom tala för alla i laget. Därmed tätnar mystiken kring varför Lugi kickar Brljevic. Vad är det man inte vill säga? Är det klubben mer än spelarna som stört sig på tränarens uttryckssätt? Snacket om "oenighet kring synen på talangutveckling" ger jag inte mycket för: Brljevic har tjänat Lugi i tio års tid och profilerat sig just som talangutvecklare av rang. Skulle han plötsligt skiftat spår och blivit obekväm i den delen? Ut med språket, Lugi. För min egen del blinkar f ö en liten yrkesreflex: om nu Brljevic är en s k bad loser som direkt efter förlorad match kallar sina spelare för oöverlagda saker...måste man som journalist citera honom ordagrant till allmänt beskådande i den tidning som kommer ut dan därpå? Nä, det måste man inte. Men det är en annan diskussion - och kanske en annorlunda uppfattning från min sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar