lördag 24 mars 2018

Legend på ingång

"Albert Hammond kommer till Malmö. Är det inte han du gillar, pappa?" Sa min dotter nångång i julas - med ett tillägg: "jag har redan bokat biljetter till dig och mamma". Min omedelbara reaktion blev att det måste röra sig om Junior. Albert Hammond J:r. Det finns en sådan nämligen. Modernt popsnöre, frontfigur i bandet The Strokes. Trendigare än farsgubben, så att säga. Men nej. Dottern övertygade mig om att det var "den riktige". Han vars plattor jag matade henne med när hon var liten tös. Han vars sånger jag diggat över fem decennier. Han vars "Free Electric Band" stal mitt hjärta när 70-talet var ungt och jag själv var mer vild än tam. Låten blev en monsterhit, refrängen en lusing på hela vuxengenerationen. "Skaffa dig ett jobb, typ läkare eller advokat eller åtminstone civilingenjör", citerar Hammond sina egna föräldrars krav och förväntningar i texten (fritt översatt). Svaret har blivit en rockklassiker: "Just give me bread and water, put a guitar in my hand, cause all I need is music and a Free Electric Band". Albert Hammond vann på knockout, kan man säga. Hitsen kom slag i slag, årtionde efter årtionde. Fast allt oftare med andra artister: Whitney Houston, Diana Ross, Tina Turner, Julio Iglesias och många, många fler. Hammond skrev sig allt längre bort från Free Electric Band, allt längre bort från folks medvetande. Vem bryr sig om en kompositör? Har själv testat i bekantskapskretsen. Det visar sig att nästan alla har hört en Albert Hammond-låt - men utan att veta om det. One Moment In Time förknippas med Houston. When I Need You med Leo Sayer eller Roger Whittaker. When You Tell Me That You Love Me med Ross/Iglesias. Etc, etc. På sina senaste album - Legend I resp Legend II - gör Albert Hammond dock egna tolkningar av allt "guld" han förmedlat, det är väl värt att lyssna till. Mitt personliga favoritalbum är annars "Somewhere In America" från 1982 som jag hittade i en reaback på Engelbrektsboden (!). Hammond låter nästan lite lennonsk där, gör bland allt eget dessutom en cover på Springsteen's "Rendevouz". Enskild favoritlåt - jämte odödliga Free Electric... - är "This Side Of Midnight" från en platta som gavs ut 2005. På måndag kommer Legenden till stan. Victoriateatern av alla ställen. Intimt och generöst, egen picnic tillåten. Alldeles för bra för att vara sant. Malmö Arena är för populärmusikens småhandlare, om du undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar