måndag 19 mars 2018

Beutler stal slutspelsshowen

HK Malmö-Sävehof 22-18. Välkommen till slutspelet. Dårarnas paradis. Domarnas helvete. Nej, jag påstår inte att Dan Beutler är en dåre. Jag konstaterar bara att den åldrade Malmömålvakten gjorde en dåraktig insats. Och nej, jag säger inte att domarna var dåliga. Bara att de hade en svår kväll på jobbet. Försvarsspelet verkade vara prio ett i båda lagen och medlen som användes pendlade mellan hårt och brutalt i 60 minuter. Som i grundserien plus extra allt. Att utvisningarna stannade vid det "normala" måste ha berott på att domarparet lagt ribban s a s slutspelshögt. Mig störde det inte, diskutabla bedömningar fördelades jämnt. Jag är f ö smått imponerad av att någon vill vara handbollsdomare. Nog om det. Matchen som sådan var, i mina nördiga ögon, fascinerande. Så mycket vilja, så mycket stolthet, både i Malmö och Sävehof. Det unga Partillelaget sålde sig svindyrt, all heder. Vill man förenkla analysen kan man säga att straffarna avgjorde. Lagen fick vars två. Sävehof brände sina, Petersen satte Malmös båda. Men mer utslagsgivande var nog niometersbemanningen. HKM är otroligt väl rustat där, det visade sig ikväll igen. Lönn, Blickhammar och Linus P gjorde tillsammans tolv mål, Sävehofs distansskyttar kanske hälften så många. Okej, de ställdes förstås mot den utomjordiske Dan Beutler. Tror aldrig jag sett den mängden av verklighetsfrånvända räddningar av en handbollsmålvakt. Nästan så jag tyckte lite synd om Per Sandström i Sävehofburen. Han var nämligen också bra - men utan att det märktes eftersom Beutler var så mycket bättre än bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar