söndag 4 mars 2018

Härligt återseende med IFK

Begav mig till Lindängen idag för att se IFK Karlskrona, mitt barndomslag i handboll. För att inte säga barndomsförälskelse. Ja, jag var smått galen i IFK tiden det begav sig. Såg alla matcher i ärevördiga Sparrehallen. Hängde i ribbstolarna eller satt bakom ena målet. Jublade åt Alex, Fredin, Sandegård, Lindeborg och allt vad det sorglösa 1950-talets hjältar hette. Och så sant som det är sagt: gammal kärlek rostar aldrig. Mitt IFK-hjärta bultar än, nästan som i fornstora dar faktiskt. IFK går dessutom som tåget den här säsongen. Låt vara i division 2, lika med fjärde nivån i seriesystemet. Under vår värdighet, ja. Men svackor drabbar de finaste av klubbmärken, kolla bara på Drott just nu. Nå. Dagens match blev en svettig upplevelse, dessbättre med en angenäm upplösning. IFK vann över Malmö HP (HKM:s farmarlag) med 26-24 och säkrade i praktiken seriesegern. Bra gjort! Särskilt med tanke på att motståndaren använde en överkvalificerad målvakt. Kristian Saeverås, nämligen. Beutlers jämlike i HKM, klassad som en av ligans bästa burväktare. Senast stod emellertid Beutler hela matchen, därför var Saeverås tillgänglig för farmarlaget. Man kan tycka vad man vill om sådana tävlingsbestämmelser, själv tycker jag de är åt helvete och det har jag bestämt skrivit förr. Men desto skönare att IFK vann, att hut liksom går hem även i handbollens värld. Förresten var IFK:s egen målvakt Al-Ayyam nästan lika bra som Saeverås. Sen var det riktigt kul att återse Victor Grevstad, den Sivertssondumpade Malmötalangen. Nio mål drog han in på ligakeepern, helt respektlöst. F ö hade jag nöjet att sammanstråla med ett stort antal IFK-vänner på plats. Lasse Hällkvist bland andra. Fast att kalla honom IFK-vän är kanske lite lågt, den mannen är snarare en livs levande IFK-legend. Sportchef numera, tränare förr i ett otal omgångar. En sak var vi överens om, han och jag. I division 1 krävs ett något spetsigare IFK än detta, annars blir det tufft att hävda sig. I den serien finns ännu fler s k farmarlag, beredda att förpesta tillvaron för de "rena" lagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar