tisdag 29 december 2015

I väntan på EM - och Petersen

Tre matcher ikväll, sen går elitserien i handboll till vintervila för omstart först i februari. Alla elitseriespelare omfattas dock inte av "semestern", några finns med i den svenska landslagstruppen till det EM som avgörs under januari. Ystads Lukas Nilsson. Kristianstads Cederholm. Alingsås Konradsson. Guifs Östlund. Hammarbys Pujol...nä, det var en önsketanke, han är inte med. Men Fredrik Petersen är - och bör räknas. Efter EM ansluter han ju till HK Malmö, det ska bli spännande. Petersen har alltid varit en av mina favoriter bland handbollsspelare. Hans stil och attityd, hans hårsvall och tatueringar, hans sportsliga succéer i Danmark och Tyskland, hans mänskliga svaghet som då och då kommit i öppen dager...mixen gör så att säga mannen och jag tar paketet rakt av. Ändå känner jag lite osäkerhet inför Fredrik Petersens ankomst till HK Malmö. Jag erinrar mig nämligen hans mångårige landslagsrival i V6-positionen Jonas Källmans gästspel i Skövde häromåret. Det var, snällt sagt, inte lyckat. Källman försvann snabbt utomlands igen - och kanske blir det så även med Petersen när han upptäcker att elitserien inte är att leka med. Omställning är svåra saker, det har flera ex-proffs fått erfara. Men varmt välkommen till Malmö, Fredrik Petersen. Om så bara för de tolv matcher som återstår av säsongens elitserie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar