torsdag 10 december 2015

Föga nobel brakfest i tv

Kollade på Nobelfesten i tv igår kväll. En kvart, ungefär. Sen blev jag spyfärdig. Där sitter hela jävla makteliten och låtsaskonverserar i ett slags hejdlös inbördes beundran...alltmedan världen står i brand och nationsgränser stängs för människor på flykt. Löfven hinner jag se. Statsministern. Kanske är det hans förbannade plikt att närvara...obekväm ser han ut i vilket fall, mer som en svetsare. Wallström förstås. Präktige Fridolin. Uppnästa Kinberg Batra. Internationella storheter av skilda slag, dock inga med pappmugg i näven. Och så kungligheterna. Ers Tafatte Majestät med nära och kära. Alla herrar i frack, alla damer i långklänning, den ena exklusivare än den andra. På faten piggvar, glödbakad kalv, körsbärsblomma (?) och andra konstigheter som får mig att hungra efter en svullen mé bröd. I glasen svindyra årgångsviner som får mig att törsta efter en simpel busgrogg. I studion en expert på vett & etikett som berättar att prinsessan Sofia minsann bär diamantörhängen värda minst en miljon. Per öra alltså. Det är då jag stänger av. Idag ska jag lägga en större peng än vanligt till EU-migranten utanför Netto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar