onsdag 15 oktober 2014

Stinkande myndighetsfasoner

Jag röker. Tio till femton cigg om dan. Mot bättre vetande men av egen fri vilja. Aldrig inomhus dock och bara undantagsvis på balkongen. Jag går ut när jag behöver skämmas. Förlåt, röka menar jag. Det är så fint ordnat här i huset att jag s a s kan välja sida. Antingen går jag rakt ut genom entrédörren eller också går jag genom källaren i motsatt riktning. Frizon som frizon. Mest brukar det bli att jag röker på framsidan av huset. Tio meter från lekplatsen, typ. Mera sällan på baksidan. Fem meter från busskuren, typ. Man är väl hänsynsfull...har jag ibland tänkt så där lite skamset självbelåtet. Men nu ser jag att Folkhälsomyndigheten inte är riktigt nöjd. Rökning i anslutning till lekplatser och busskurer - och en del andra "allmänna" områden - ska förbjudas i lag. Gränsvärdena framgår emellertid ej. Exakt hur långt ifrån lekplatsen måste jag förflytta mig med ciggen för att undgå böter eller eventuellt fängelsestraff? Detaljplanen undrar jag också över. Spelar det roll om lekplatsen är tom i blossögonblicket? Eller om busskuren är avfolkad? Det kan ju dyka upp någon under rökningens gång, måste jag fimpa då? Får jag förresten röka när jag cyklar? Tänk om jag passerar förbjudet område? I den takt jag trampar skulle det kunna få förödande konsekvenser, är jag rädd. Folkhälsomyndigheten har bestämt lite att jobba på - och det gör den säkert gärna. Under tiden går jag ut och tar mig ett bloss. I den äppelkindade präktighetens namn, amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar