måndag 27 oktober 2014

Den svåra frågan om ansvar

Apropå Ernstssonfallet har jag fått ta en del skit de senaste dagarna. Läsare av min blogg menar att jag är snett ute som skuldbelägger Lugi, alltså att ansvaret vilar helt på spelaren själv. I princip kan jag hålla med rent generellt - men så finns undantagen, de exceptionella fallen. Joacim Ernstsson är i mina ögon ett klockrent sådant. Inte för att han tagit mer stryk än någon annan handbollsspelare - det har han knappast - utan för att han så uppenbart farit mer illa av det än någon annan. Tre dokumenterade hjärnskakningar förra säsongen, därtill den hjärtrelaterade kollapsen mitt under pågående SM-final. Det är en olyckskvot långt bortom det normala i en sport som tyvärr blivit alltför brutal. I ett sådant läge vidhåller jag att klubben har ett övergripande ansvar. Det får inte vara livsviktigt att spela handboll. Det får framförallt inte vara livsfarligt. Ernstssonfallet är ett varnande exempel - och jag kan inte se annat än att det var Lugi som LÄT det bli så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar