fredag 5 juli 2013

A Genus, inkvoterad

Idag är hon igång igen, Sydsvenskans sportkrönikör Anja Genus. Dam-EM i fotboll får inte heta dam-EM i fotboll, det strider mot jämställdhetslagen. Ja, Sydsvenskans egen vill säga. Instiftad, som av en händelse, i samma ögonblick som A Genus blev tidningens nya sportkrönikör. Vilket hon f ö blev just pga genus. Kön före kompetens - jo, det var så det gick till och jag vet en del om vilka som föll ifrån av den anledningen. Bland de sökande alltså. Hur många läsare som föll ifrån vet jag däremot inte - men upplagestatistiskt sett många, förfärande många. A Genus har ingen personlig skuld i detta, det är viktigt att understryka. Hon lurade inte till sig jobbet, hon blev snarare ett slags offer för den dåvarande Sydisledningens kvoteringsnoja. Jag minns den braskande löpsedeln från 2005 (tror jag att det var): Sydsvenskans nye sportkrönikör: Anja Gatu, 24. Rätt kön, rätt ålder, hurra vad vi är bra liksom i eldskrift. Vuxen uppgiften? Kvalificerad för jobbet? Mindre viktigt. Här skulle gubbväldet brytas, Åke Stolt-epoken förminskas, det var det som var viktigt. Själv blev jag förbannad redan då, anade att tidningen bet sig i svansen och sket sig på läsarna. Känns inte som jag fått fel. Inte alls faktiskt. Men nu hinner jag inte oja mig mer. Hällevik väntar. Mjällby mot Öster. I herrallsvenskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar