tisdag 17 januari 2012

Seger med mersmak

Sverige-Tjeckien 33-29.
Så där ja. Sverige är vidare i EM, fiaskohotet eliminerat. Det här var en övertygande match, väsensskild från den darriga premiären mot Makedonien. Undantaget Kim Andersson som ju var formidabel redan då. Frågan är om det finns någon handbollsspelare i hela världen som matchar Kävlinge-Kims register. Jag tycker det inte.
Överhuvudtaget är "vår" högersida ett fantastiskt anfallsvapen. Ekberg på kanten gjorde väl tio mål ikväll om jag räknade rätt. Och Kim A fem eller sex, jämte ett otal assists. Ja, ursäkta min osäkerhet kring siffrorna, det blev kanske en virre för mycket till matchen.
Vi hade Gislövsafton här hemma nämligen, jag och min polare. Till Andreas Nilssons ära alltså. Den svenske mittsexan är ju Gislövspåg, vilket jag bestämt tjatat om till förbannelse här på bloggen. Polar'n min hör till dem som uppskattat tjatet, kanske är han t o m den ende. Han har själv vuxit upp i Gislövsläge, i alla fall om somrarna, och säger sig förstå vidden av att denna lilla fiskstinkande idyll fostrat en landslagsstjärna i handboll.
Visst var han bra ikväll igen, Nilssonpågen? Och så jävla stryktålig; tjeckerna gick ju åt honom som vore det VM i brottning medelst tröjdragning plus extra allt. Det störde vår afton något, fast inte så det störde.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar