onsdag 5 maj 2010

Zlatan får faan inte låna bollen...

Zlatan har det tufft på jobbet just nu. Saknar självförtroende, ser det ut som. Saknar lagkamraternas förtroende, ser det också ut som. Och tränarens. Och supportrarnas. Och proffstyckarnas.
Ja, herre gud. Steget från mest hyllad till mest sågad är verkligen löjligt kort i fotbollens nyansbefriade värld.
Min förhoppning är att Zlatan fortfarande kan skratta hela vägen till banken – men jag är inte säker. Feta pengar i all ära, jag tror han hade föredragit att spela fotboll.
Det får han inte i Barcelona. Inte ens när han är med i laget.
Senast igår kväll, i ligamatchen mot Xerez, såg jag det typiska Barcamönstret upprepas (intrycken baseras här på andra halvlek, endast den visades i tv). Massivt bollinnehav, ”demonstrativt” kortpassningsspel på tio man, målvakten Valdes inkluderad. Men Zlatan utanför, minst delaktig av alla. Tre eller fyra ängsliga bollkontakter blev det bestämt den här gången. Ett par tillbakaspel, någon sidledspassning.
Innan han återigen byttes ut i god tid före slutsignalen.
Strax därpå kunde jag höra tv-kommentatorn Perlskog hojta ”Bojan, Pedro, Messi…alla gör mål. Alla utom Zlatan Ibrahimovic”. Lät nästan lite triumfatoriskt, eller skadeglatt. Men föralldel, jag kan ha missuppfattat tonläget. Även Perlskog måste ju rimligen känna till fakta:
Zlatan har gjort 21 mål för Barca under säsongen. 16 i ligan, 5 i andra exklusiva sammanhang. Därtill har han 10 målgivande assists i protokollet.
Själv tycker jag att det är ganska fantastiska siffror för en spelare som så sällan får låna bollen - och som så ofta blir ifrågasatt av etablissemanget. Han borde inte behöva försvara sig.
Däremot bör han byta klubb, tror jag. Utanförskapet i Barcelona klär honom inte.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar