tisdag 18 maj 2010

Funderingar om fallet Eguren

Jag vill minnas att det var någon gång i höstas. Sebastian Eguren, då ordinarie och framgångsrik mittfältare i spanska Villarreal, slogs medvetslös i en vådlig spelarkollision skalle mot skalle under en tv-sänd ligamatch. I fallet skadade Eguren dessutom nacken illa, stödkrage måste till innan han kunde lyftas upp på bår för vidare transport till sjukhus. En ruggig olycka, bland det absolut värsta jag sett på en fotbollsplan.
Eguren – Sverigebekant genom en tidigare sejour i Hammarby - kom aldrig tillbaka i Villarreals startelva efter den här makabra händelsen. Senare lånades han ut till en italiensk klubb (jag har glömt vilken), dock utan att komma i närheten av sitt forna fotbollsjag där heller.
Huruvida AIK hade koll på läget vet jag inte – min gissning blir nej, det hade inte AIK. Men hursomhelst kontrakterade den svenska mästarklubben Sebastian Eguren inför starten av årets allsvenska. Ett klipp, sades det och skrevs det. Inte utan fog; Eguren kunde förutom proffssuccén i Spanien peka på landslagsmeriter för Uruguay.
Idag framstår ”sensationsvärvningen” som totalt misslyckad; Eguren har spelat blott sporadiskt i AIK och då visat sig vara ljusår från förväntad nivå. Dvs den han höll innan höstens förfärliga olycka.
Jag säger inte att det finns ett samband – men jag kan omöjligt frigöra mig från misstanken.
Är den en gång så lysande fotbollsspelaren Sebastian Eguren medicinskt utredd?

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar