måndag 3 maj 2010

Rot(h)en till Drotts pånyttfödelse...

Gamla fina HK Drott i SM-final!
Jag ska inte säga att jag är lika glad eller rörd som Sydis Halmstadbördige och Drottnördige handbollsexpert Jan Gustafson – men nästan, kanske. Mitt IFK Karlskrona har ju del i det hela, det får man inte glömma. Låt vara en liten del i en långsökt sammankoppling…född bleking har man lärt sig att vara stolt över det lilla, att ta vara på guldkornen.
Mattias Roth t ex. Elithandbollens ende pillemasare (karlskronitiskt uttryck om karlskroniter), nu när Martin Josefsson fått snöret i HK Malmö.
Roth är kanske inte Drotts mest betydelsefulle spelare, mer en sekundär kugge i en välsmord lagmaskin. Vackert så, i ödmjukhetens namn. Två mål gjorde han i avgörande matchen mot Ystad, faktiskt de två mest bejublade.
Av mig i alla fall.
Att tv-kommentatorn Roger Blomquist kallade honom ”Roth från Hästö” kan jag leva med. Mattias Roth började kanske med handbollen där en gång - men det var i IFK han slog igenom och så småningom upptäcktes av Drott. Där han nu, 22 år ung, är inne på sin tredje säsong.
Möjligen slutar den med SM-guld. Sävehof står i vägen, jag skulle inte bli förvånad om Drott grejar det hindret också. Det finns en grundtrygghet i laget som verkar orubblig, en metodik i spelet som kan knäcka den bäste. Och äras den som äras bör: tränaren förstås, coole Ulf Sivertsson.
Final stundande lördag i Malmö arena. Medtag näsduk, Gustafson.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar