fredag 30 april 2010

Strömberg stillar inte min oro

Jag oroar mig för Mjällby.
Det borde jag inte behöva göra, enligt expertisen. Glenn Strömberg och Ola Andersson i tv, Johan Orrenius i KvP. Med flera, med flera. Alla har de hyllat Mjällbys ”vårrus”, alla har de försäkrat att mitt favoritlag kommit till allsvenskan för att stanna. Längre än den här säsongen ut alltså.
Men det är just det som gör mig orolig.
Experter brukar ha fel, nämligen.
Inte alltid. Men ofta.
Mjällby har plockat 14 poäng hittills. Det är okej, över förväntan. Problemet är att 14 poäng aldrig räckt för nytt kontrakt…och att trenden redan verkar vara vikande. Djupt rotad i verkligheten har jag därför forskat lite i vad som brukar krävas för att undgå nedflyttning.
Svaret är: runt 30 poäng.
16 kvar, med andra ord. 21 matcher att knapra på. Det kan så klart låta betryggande. Lugnt, fint och ofarligt. Men faan vet. Två raka 0-1-förluster nu, envis måltorka för Ekenberg. Och Göteborg hemma härnäst, ett Göteborg som liksom MÅSTE vinna. Och därefter Trelleborg borta, ett Trelleborg som liksom MÅSTE vinna ännu mer.
Plus då den allsvenska historiken i sig - hängande som ett spöke över just Mjällby AIF.
Ja, ja. Kalla mig självplågare. Hellre det än expert.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar