söndag 6 december 2009

Det började på Lundaspelen...

Johanna Wiberg. Sabina Jacobsen. Johanna Ahlm. Bella Gulldén. Jenny Wikensten…
Såg dem alla på den tiden jag rapporterade från Lundaspelen i handboll. Wiberg i KFUM Lundagård, Jacobsen i Lugi, övriga i olika årgångar av Sävehof. Flicklagsspelare i mängden då, damlandslagsspelare i VM nu.
Det är lite fascinerande som det kan bli – om än inte särskilt överraskande i just de här fallen. Wiberg var en grym krigare redan som liten tös, Sabina J visade vuxet spelsinne redan vid tolv. Och Ahlm minns jag speciellt; min egen dotters Dalhem spelade final mot hennes Sävehof två år på rad i Lundaspelen (1999 och 2000). Stryk efter noter båda gångerna och skillnaden mellan lagen var inte minst hon, den lilla ”87:an”. Att åldersklassen var flickor 86 bekom liksom inte Johanna Ahlm, hennes kaxiga handbollsbegåvning kompenserade med råge det förlorade året.
Idag känns nog Lundaspelsäventyren rätt avlägsna för de fem, skulle jag tro. Som en mindre parentes i ett stort handbollsliv, kanske.
Själv är jag jätteglad att jag fick se dem på plantstadiet – och att jag får se dem blomma i tv nu under pågående VM borta i Kina. Deras dröm, min nostalgi.
Undrar om inte Sverige kan gå riktigt långt i VM förresten. Jag har en smygande känsla av det.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar