tisdag 15 december 2009

Fotbollens gräddfilsglidare

Läser en kvällstidningskrönikör som retar sig på att Landskrona Bois supporters inte gör vågen för Henke Larsson som ny tränare. Det förvånar mig. Att krönikören retar sig alltså.
Jag hade nog inte heller gjort vågen om jag varit Boisanhängare. Inte sådär utan vidare. Jag menar, vad är det för fel på riktiga tränare? Larsson saknar all utbildning, all erfarenhet av att leda ett lag. Visst, han har sitt namn och sina odiskutabla meriter som spelare – men när och för vem har det per automatik inneburit en lyckad tränarkarriär?
Jag vet på rak arm ingen.
Det är möjligt att Henke Larsson kan bli den förste. Att han är ett unikum som står över alla krav på adekvat utbildning. Uppenbarligen tycker han det själv.
Eller också är det Landskrona Bois som felsatsar. Igen. Och krönikören som skjuter åt fel håll. Igen. Det ger sig i sinom tid…
…och för övrigt noterar jag att Marcus Allbäck utsetts till ny assisterande förbundskapten. Det börjar bli trångt i gräddfilen.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar