fredag 26 april 2019

Ny arena, gamla minnen

Till nästa säsong står en ny handbollsarena klar att tas i bruk i Karlskrona. Det får mig att tänka på 1961. Då invigdes den hall som idag anses föråldrad och kaputt - och precis då inträffade det "förbjudna": IFK Karlskrona åkte ur högsta serien. På söndag kan historien upprepas, fast med HIF Karlskrona i IFK:s kläder. Femte och avgörande match i kvalrysaren mot Hallby. Allt på sin spets, svårt att bara vifta bort "gulnade" minnen. Så mycket talar emot HIF Karlskrona. Och då räknar jag trots allt inte in arenabygget...mer än som en skrockrelaterad pusselbit, möjligen. I övrigt räcker det med fakta. Detta ständiga lindansande. Dessa återkommande utmaningar av ödet. HIF Karlskrona kvalar alltså för fjärde året i rad, ännu ett lyckligt slut vore i strid med naturlagarna. Laget är dessutom i upplösning: nästan alla de bärande spelarna försvinner direkt efter kvalet. Vissa slutar, andra byter klubb eller sitter med utgående kontrakt. Om inte sådant stör harmoni & fokus måste HIF Karlskrona vara ett unikum. Men lycka till, jag hoppas av hela mitt hjärta att jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar