tisdag 27 februari 2018

The one & only Peder Jogstad

Såg i tidningen att Peder Jogstad gått ur tiden, 72 år ung. Ja, i hans fall är det befogat att understryka ung. Peder hade ett driv och en energi som aldrig tycktes sina, en motor som aldrig gick på tomgång. Jag var kollega med honom under många år på Sydsvenskan, vi arbetade med samma sak. Lokal sport i Omkretsenkommunerna. Med den skillnaden att Peder dessutom servade sportredaktionen med lite av varje - och hade ett till jobb. Som idrottslärare någonstans i Mellanskåne. Det var hans egentliga yrke, sportjournalistiken en bisyssla. Såvitt jag vet var Peder heller aldrig formellt anställd på Sydsvenskan, bara kontrakterad som omistlig resurs. Vi träffades inte särskilt ofta "live", mer på telefon faktiskt. Peder ringde nämligen så fort han hade ett uppslag, en idé, ett tips...och jag kan medge att jag ibland tänkte "blir mannen aldrig trött"? Nej, Peder blev nog inte trött. Han brann liksom oavbrutet, det var mitt intryck. Frid och ljus över minnet av en särling inom lokaljournalistiken, kanske den siste i sitt slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar