fredag 16 februari 2018

Hansdotter - om jag tvingas välja

Charlotte Kalla och Stina Nilsson i längdskidåkning. Hanna Öberg i skidskyttet. Frida Hansdotter i slalom. Guld på guld på guld på guld. Vinter-OS i Sydkorea är inte över - men den svenska succén redan ett faktum. Tack vare damerna, vilket jag i och för sig inte vill göra något stort nummer av. Man kan säkert gräva fram olympiader där männen, som det heter, räddat den svenska äran. En sak är säker: Svenska Dagbladets bragdjury har fått en del att fundera över. Hur rangordnar man sådana här prestationer när idrottsåret 2018 skall summeras? Vad är bedrift, vad är bragd? Vem förtjänar utmärkelsen mer än någon annan? Tufft jobb, SvD. Om jag själv tvingas välja säger jag nog Frida Hansdotter. Hon var med redan på Anjas tid, hon har varit tvåa eller trea i världscuptävlingar så många gånger att hon liksom blivit Pall-Frida, hon har tuggat på i sin sports översta elitskikt år ut och år in. Utan att bli folkkär, utan att få det breda erkännande hon egentligen förtjänat. 32 år fyllda är hon plötsligt Guld-Frida...och ja, jag tycker hennes bravad sticker ut lite extra. Å andra sidan: skulle Sveriges fotbollsherrar vinna VM i sommar blir alla diskussioner och jurysammanträden överflödiga. Det kommer förstås inte att ske, nämner det mest för att belysa svårighetsgraden i att toppa ett OS-guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar