söndag 12 november 2017

Ett lag som "kan"...men inte förmår

Målvaktsspel. Försvarsspel. Fotarbete. Tempo. Spelmetodik. Självinsikt. Begriplig coaching. Allt detta utmärker ett elitlag i handboll - och allt detta saknas i HIF Karlskrona. Därför ser det ut som det gör. Fem ynka poäng på tretton matcher, över 30 insläppta mål varje gång utom vid de två tillfällen man lyckats vinna. Ett horribelt facit. Idag såg jag laget förlora mot RIK, 29-34. Snälla siffror: RIK ledde med elva, slog av på takten när utklassningen var verkställd. Före matchen hörde jag en intervju med HIF Karlskronas s k stjärna Lars Möller Madsen och det lät precis som vanligt: "släpper vi in max 25 kan vi vinna matchen". Med ett tillägg om att "spelar vi som vi kan i 60 minuter kan vi slå alla lag". Det är där det liksom brister i självinsikten. Kollar inte HIF Karlskrona på sina egna resultat? Tror Madsen och övriga på vad de säger? Laget har ju haft tre år i elitserien på sig att visa vad det "kan"...eller cirka 80 matcher till dags dato. Jag och hela handbolls-Sverige väntar än. Det enda vi ser är ett lag som INTE kan. Och en tränare som ränner omkring med taktiktavla. Hallå, det är för faan basketcoacher som håller på med sånt. Slutligen: i mitt förhandstips av årets handbollsliga satte jag HIF Karlskrona som nästjumbo. Jag inser nu att det var alldeles för optimistiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar