tisdag 2 maj 2017

Superettans Super-Salif

6-0 senast mot Örgryte. 4-0 ikväll mot Värnamo. Hur bra är egentligen årets upplaga av Trelleborgs FF? Och hur bra är lagets anfallare Salif Camara Jönsson? Killen har gjort åtta av de tio målen, 2x4. Helt otroligt. Varken på rak eller krokig arm kan jag erinra mig någon annan spelare i svensk elitfotboll som gjort fyra mål två matcher i rad. Camara borde vara hårdvaluta på den s k marknaden, men kruxet är kanske åldern. TFF:s målspottare blommar sent, är 33 fyllda. Och större delen av sitt fotbollsliv har han tillbringat på lägre nivåer i Malmö/Lund-regionen, alltid som goalgetter men utan att bli upptäckt. Eller om han saknat ambitionen, vad vet jag. I vilket fall en rätt udda karriär, olik flertalets. Hade varit spännande att se Salif Camara Jönsson i allsvenskan - och hoppet behöver förstås inte vara ute: TFF kan ju gå upp. Tack förresten till TV4 Sport som ger mig superettanfotboll. Jag gillar den serien. Så pass att jag t o m uthärdar matchkommentatorn som pratar, pratar, pratar utan att säga något av värde. Man får ta det onda med det goda, no problems.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar